با توجه به اهميت موضوع امر پژوهش به عنوان يكي از اركان اصلي وظايف اعضاي هيات علمي و نقش آن در ارزيابي فعاليت هاي ايشان و بر اساس آئين نامه اداري و استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي وزارت بهداشت، لازم است موارد ذيل به عنوان شرح وظايف به اجرا درآيد.
1- معاونين آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها موظفند از تمامي تمهيدات و قوانين موجود براي تشويق و قدرداني اعضاي هيات علمي شاخص و ساعي در امر پژوهش ( خصوصا افرادي كه به درجه استادي نائل مي شوند) استفاده نمايند. اين موارد(از جمله اعطاي ترفيع تشويقي، اعطاي فرصت مطالعاتي، معرفي در جشنواره ها و ...) بايد منطبق با آئين نامه اداري و استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي وزارت بهداشت باشد.
تبصره: ساير موارد تشويقي كه در آئين نامه مذكور آورده نشده است يا صلاحديد دانشگاه و تصويب آن در سطح دانشگاه قابل اجراء است.
2- لازم است طي جلسات مشترك بين معاونين آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها با مديران گروه هاي آموزشي، مفاد اين دستورالعمل به صورت شفاهي و كتبي اطلاع رساني شود و جزئيات كليه موارد ذكر شده به اطلاع ايشان رسانده تا به تكتك اعضاي هيات علمي منتقل شود و همواره از حضور مديران گروه ها به عنوان حلقه واسط معاونين آموزشي و پژوهشي با اعضاء هيات علمي استفاده شود و اين موارد جزء شرح وظايف مديران گروه ها تعريف شود.
3- لازم است معاونين آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها به طور سالانه عملكرد آموزشي و پژوهشي تك تك اعضاي هيات علمي را به شكل كارنامه آموزشي و پژوهشي در ابتداي هر سال تحصيلي به اطلاع اعضاي هيات علمي برسانند و تذكرات لازم به صورت كتبي به ايشان داده شود.
4- لازم است ترفيع سالانه اعضاي هيات علمي به شرح ضميمه يك صورت گيرد.
5- اعضاي كميته منتخب ترفيع دانشگاه ضمن رعايت مفاد دستورالعمل ترفيع، لازم است چنانچه فردي به عنوان عضو هيات علمي تمام وقت، 3 سال متوالي يا 4 سال متناوب از تاريخ اين نامه موفق به ترفيع نشوند به عنوان ركود علمي به هيات مميزه دانشگاه/ مركزي معرفي شوند. در مورد اعضاي هيات علمي غير تمام وقت توسط كميته ترفيع، معادل يابي شود. در اين راستا لازم است در صورت عدم ترفيع سالانه توسط اعضاي هيات علمي، مراتب به صورت كتبي و به شكل اخطار به ايشان ابلاغ شود. تبصره1: براي اعضاي هيات علمي تازه استخدام شده، سال اول استخدام محسوب نمي شود. تبصره 2: اجراي اين بند شامل اعضاي هيات علمي با درجه استادي نمي شود. تبصره 3: ساير موارد استثناء شامل مواردي است كه در آئين نامه اداري و استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، آورده شده است.
6- حداكثر زمان توقف در رتبه استادياري يا دانشياري براي مستخدمين جديد در دانشگاه هاي تيپ يك 8 سال، دانشگاه هاي تيپ دو 9 سال و در دانشگاه هاي تيپ سه 10 سال مي باشد. در صورت عدم ارتقاء طي مدت زمان ذكر شده، افراد مشمول ركود علمي بوده و بايد به هيات مميزه معرفي شوند.
تبصره: در مورد اعضاي هيات علمي فعلي به شرح جدول 1 عمل شود. بايد در نظر داشت كه اعضاي هيات علمي استخدام شده در مراتب استادياري و دانشياري تا قبل از تاريخ ابلاغ اين نامه شامل جدول يك مي شوند و پس از اولين ارتقاء رعايت فاصله زماني حداكثر 8،9، 10 سال بر اساس تيپ دانشگاهي لازم مي باشد.
7- معاونين آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها موظفند كليه افراد مشمول ركود علمي به شرح ضميمه 2و 1 را جهت تصميم گيري نهايي همراه با كليه مستندات به هيات مميزه دانشگاه/ مركزي معرفي نمايند.
8- در كليه فرآيند هاي ارزشيابي معاونت هاي آموزشي و پژوهشي وزارتخانه موارد فوق مد نظر قرار گرفته و به طور جدي از سوي اين دو معاونت پيگيري شده و گزارش عملكرد درخواست خواهد شد.
9- كليه مفاد دستورالعمل در تاريخ 27/5/1389 به تصويب هيات مميزه مركزي رسيده و لازم الاجراست.
ضميمه يك
1- شيوه محاسبه امتياز آموزشي بر اساس آئين نامه اداري و استخدامي اعضاء هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي وزارت بهداشت است.
2- در صورت عدم كسب حداقل امتياز، ما به التفاوت را مي توان از امتياز پژوهشي جايگزين كرد.
3- امتياز آموزشي مازاد قابل ذخيره شدن نيست.
پژوهشي:
1- تعيين امتياز پژوهشي مطابق ماده 2 آئين نامه ارتقاء وزارت بهداشت است.
2- كسب حداقل 60 درصد از امتياز هاي مذكور از مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بين المللي و يا علمي پژوهشي مصوب كميسيون نشريات كشور، براي مرتبه هاي استاديار به بالا (يا معادل هاي آن) الزامي است.
3- كسب حداقل 40 درصد از امتيازهاي مذكور از مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بين المللي و يا علمي پژوهشي مصوب كميسيون نشريات كشور، براي مرتبه مربي (يا معادل آن) الزامي است.
4- در صورتيكه عضو هيات علمي در سه سال اول خدمت خود باشد، نامه پذيرش مقاله نيز قابل قبول است، منوط به اينكه در سنوات بعد ارائه شود.
5- كليه فعاليت هاي علمي ارائه شده بايد به نام دانشگاه مربوط يا مراكز تحقيقاتي وابسته به آن دانشگاه باشد.
6- امتياز پژوهشي قابل ذخيره است و در صورت عدم كسب امتياز در سالهاي بعد، مي توان از آن به عنوان جايگزين استفاده كرد. اجراي اين مورد منوط به اين است كه ذخيره پژوهشي به ميزان لازم امتياز حاصل از چاپ مقاله وجود داشته باشد.
تبصره1: ترفيع سالانه استحقاقي اعضاي هيات علمي موضوع ماده 44 آئين نامه استخدامي هيات علمي دانشگاه تهران و اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي بدون نياز به ارزيابي اعطا مي شود، اما ارزشيابي شاغلين ساير سمتهاي مديريت كه با حفظ رابطه آموزشي يا پژوهشي با موسسه متبوع، اشتغال به كار دارند طبق ظوابط اين دستورالعمل انجام مي شود.
تبصره 2: دانشگاه ها مي توانند حداقل هاي ذكر شده را افزايش دهند و يا علاوه بر موارد ذكر شده، ساير موارد مورد نظر (از جمله فعاليت هاي باليني يا اجرايي) را اضافه نمايند، منوط به اينكه موارد پيشنهادي به تصويب هيات مميزه دانشگاه/ مركزي رسانده شود.
ضميمه دو:
الف) مصاديق ركود علمي
1- عدم ترفيع در 3 سال متوالي
2- عدم ترفيع در 4 سال متناوب
3- عدم ارتقاء از مرتبه استادياري و يا دانشيار(يا معادل هاي آنها) به مرتبه بالاتر در مدت زمان تعيين شده
ب) شيوه برخورد با افراد شامل ركود علمي
در صورت احراز شرايط ركود علمي، مراتب توسط رئيس كميته منتخب ترفيع، بايد به رئيس دانشگاه يا موسسه منعكس شود. سپس توسط رئيس دانشگاه يا موسسه بايد مراتب همراه با كليه مستندات جهت رسيدگي به هيات مميزه دانشگاه/ مركزي ارسال شود. چنانچه هيات مميزه پس از رسيدگي به كليه فعاليتهاي علمي و پژوهشي عضو و اخذ توضيحات لازم، ركود علمي را محرز دانست به خدمت دانشگاهي ايشان خاتمه داده شود. اين تصميم پس از تاييد نهايي رئيس دانشگاه قطعي و لازم الاجراست و به ترتيب زير با وي رفتار شود.
1- در صورتيكه عضو واجد شرايط بازنشستگي شدن باشد، بازنشسته شود.
2- در صورتيكه عضو شرايط بازنشسته شدن را نداشته باشد، كليه وجوهي كه بايد كسورات بازنشستگي پرداخت نمايد به او مسترد شود.