تعريف عضو هيات علمي وابسته:
اعضاي هيات علمي وابسته متخصصين برجستهاي هستند كه به صورت داوطلبانه يا به پيشنهاد دانشگاه، دانشكده، موسسه و يا مدير گروه آموزشي در زمينههاي آموزشي، پژوهشي ، درماني، خدمات انحصاري يا مشاورهاي با دانشگاه همكاري دارند. اين اعضاء از نظر مالي، مستقل از دانشگاه بوده و با درخواست شوراي گروه و يا رئيس مركز تحقيقات و طي مراحل مندرج در اين آييننامه با حكم رياست دانشگاه در محدوده وقتهاي تعيين شده از جانب داوطلب، به صورت حضوري يا غيرحضوري با دانشگاه همكاري مينمايند.
ماده 1) شرايط عضويت:
الف) شرايط عمومي:
v دارابودن مدرك دكتري تخصصي يا PhD
v برخورداري از حسن شهرت
v دارابودن ويژگيهاي خاص يا برجستگي واضح علمي جهت كانديداشدن براي عضويت هيات علمي وابسته
تبصره: در موارد استثنايي اساتيد برجسته ساير علوم مانند معارف يا طب سنتي با تاييد رئيس دانشگاه ميتوانند با طي مراحل بعدي به عضويت هيات علمي وابسته منصوب شوند.
ب) شرايط اختصاصي:
دارابودن يكي از شرايط زير براي كانديدا شدن افراد لازم است:
v از نظر دانشگاهي داراي مرتبه استادي باشد.
v دانش و مهارت تخصصي داوطلب عضويت هيات علمي وابسته مورد نياز دانشگاه باشد و يا تخصص وي موجب گسترش مرزهاي دانش در دانشگاه شود.
v داراي سوابق مديريتي آموزشي، پژوهشي يا درماني برجسته و يا اختراع يا اكتشاف قابل توجه باشد.
v در دانشگاههاي معتبر دنيا داراي جايگاه (Position) معتبرعلمي باشد، يا در سازمان جهاني بهداشت و يا سازمانهاي معتبر بينالمللي مشغول به فعاليت باشد.
ماده 2) نحوه انتخاب:
متقاضيان عضويت هيات علمي وابسته دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد از 2 نظر مورد ارزيابي قرار گيرند:
الف) ارزيابي صلاحيت علمي:
نهادهاي دانشگاهي ذيربط جهت اظهارنظر در رابطه با صلاحيت علمي عضو هيات علمي وابسته به ترتيب به شرح ذيل ميباشد:
1- اعضاي هيات علمي وابسته آموزشي :
v شوراي گروه آموزشي مربوطه
v رئيس دانشكده
v معاون آموزشي دانشگاه
v هيات رئيسه دانشگاه
2- اعضاي هيات علمي وابسته پژوهشي:
v رئيس مركز تحقيقاتي
v معاون پژوهشي دانشگاه
v هيات رئيسه دانشگاه
ب) ارزيابي صلاحيت اخلاقي:
پس از احراز صلاحيت علمي، صلاحيت اخلاقي عضو هيات علمي وابسته به ترتيب زير به تاييد ميرسد:
v توصيه حداقل سه تن از اعضاي هيات علمي مورد اطمينان كه فرد را ميشناسند.
v تاييد شوراي دانشگاه
تبصره : در موارد ويژه با پيشنهاد رئيس دانشگاه و تصويب شوراي دانشگاه طي مراحل فوق ضروري نخواهد بود.
ماده 3) انتصاب عضو هيات علمي وابسته:
الف- انتصاب عضو هيات علمي وابسته با ابلاغ رئيس دانشگاه صورت ميگيرد.
ب- دوره انتصاب اعضاي هيات علمي وابسته به مدت دو سال ميباشد.
ماده 4) فعاليتهاي عضو وابسته:
عضو هيات علمي وابسته حسب شرايط ميتواند در فعاليتهاي زير مشاركت نمايد:
v تدريس در دورههاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري حرفهاي
v راهنمايي و مشاوره پاياننامه و رساله در دورههاي تحصيلات تكميلي
v راهنمايي و پاسخگويي به سئوالات دانشجويان
v سرپرستي و انجام امور مربوط به كارآموزي و كارورزي دانشجويان
v انجام خدمات آزمايشگاهي، كارگاهي و آماده سازي آنها
v انجام فعاليتهاي تحقيقاتي كه دانشگاه به آنها پيشنهاد مينمايد.
v انتشار مقالات علمي- پژوهشي در مجلات علمي و پژوهشي به نام دانشگاه علوم پزشكي تهران
v ارائه خدمات بهداشتي و درماني
v ارائه مشاوره مديريتي به مسئولين دانشگاه
v ارائه آموزشهاي باليني مانند عملهاي جراحي براي دستياران
v راهنمايي دانشجويان مقطع دستياري، فلوشيپ و تحصلات تكميلي (تدريس، پاياننامه به صورت مشترك)
v ارائه فعاليتهاي آموزشي غيرحضوري
v شركت در جلسات گروه آموزشي و اظهارنظر در ارتباط با موضوعات مطرح شده در جلسات گروه
v ارائه برنامه آموزشي پيشنهادي به دانشگاه و تنظيم ساعات ارائه خدمات (اعم از آموزش يا پژوهش) عضو وابسته با هماهنگي دانشگاه
v رعايت سياستها و رويههاي دانشگاه
v ساير فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي يا درماني بنا بر پيشنهاد دانشگاه و توافق هيات علمي وابسته
تبصره: ساعات و نوع فعاليت عضو وابسته با پيشنهاد داوطلب به تشخيص گروه مربوطه و تاييد دانشكده تعيين خواهد شد.
ماده 5) ارزيابي عملكرد:
الف – ارزيابي عملكرد عضو وابسته:
عملكرد عضو هيات علمي وابسته در دورههاي دو ساله مورد ارزيابي قرار ميگيرد. در صورتي كه عملكرد عضو هيات علمي وابسته توسط معاون آموزشي يا پژوهشي دانشگاه مثبت ارزيابي گردد، با تاييد هيات رئيسه عضويت فرد در دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه مييابد.
ب- معيارهاي ارزيابي عملكرد عضو وابسته:
معيارهايي كه در ارتباط با ارزيابي فعاليت اعضاي هيات علمي وابسته بايد در نظر گرفته شود به شرح ذيل است:
v برون داد فعاليتهاي عضو وابسته بر اساس مستندات ارائه شده (تعداد يا ارزش مقاله، تعداد يا ارزش طرح تحقيقاتي يا نوآوري در حيطههاي مختلف، تعداد پاياننامه، تعداد واحدهاي تدريس شده و فعاليتهاي آموزشي ، پژوهشي، مشاورهاي ، رعايت موازين اخلاقي ، ملاحظات سياسي و … )
v نظرخواهي از فراگيرندگان و همكاران (كيفيت تدريس)
v حجم فعاليتهاي انجام شده براساس وظايف تعيين شده
تبصره 1) : ضمن التزام اعضاي هيات علمي وابسته به ضوابط عمومي اعضاي هيات علمي در صورت احراز عدم صلاحيت ايشان از طرف هريك از مراجع ذيربط (گروه آموزشي، دانشكده، هيات رئيسه) رابطه ايشان با دانشگاه قطع ميگردد.
تبصره 2): در صورت لزوم موضوع تخلف از سوي مراجع انتظامي و قضايي و طبق ضوابط و قوانين كشور قابل پيگيري خواهد بود.
ماده 6) مزايا:
عضو وابسته ميتواند از مزاياي زير برخوردار گردد:
v استفاده از عنوان «عضوهيات علمي وابسته دانشگاه علوم پزشكي تهران»
v استفاده اعضاي هيات علمي وابسته از تسهيلات دانشگاه از قبيل استفاده از سايت، كتابخانه و مانند آن
v استفاده اعضاي هيات علمي وابسته از خدمات رفاهي از قبيل تورهاي مسافرتي و كلوپهاي تفريحي
v برخورداري از مزاياي حاصله از فعاليتهايي كه مستقيماً منجر به درآمدزايي در دانشگاه ميگردد، مانند جذب گرنتهاي آموزشي پژوهشي يا كارآفريني يا برگزاري كارگاه
تبصره: اعضاي هيات علمي وابسته ميتوانند علاوه بر دانشگاه علوم پزشكي تهران در دانشگاه يا محل ديگري مشغول به فعاليت گردند.
اين آييننامه در 6 ماده و 6 تبصره در تاريخ 16/2/1386 به تصويب شوراي دانشگاه رسيد