آیین نامه خدمات کتابخانه



آیین‌نامه خدمات کتابخانه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مقدمه
به مجموعه مقرراتی که یک موسسه عمومی یا خصوصی به منظور تنظیم امور موسسه خود تهیه و تدوین می‌کند آیین‌نامه گفته می‌شود. از اهداف آیین‌نامه می‌توان به پر کردن خلأ قانونی، ایجاد نظم و هماهنگی، بیان جزئیات و تسهیل اجرای قوانین، تعامل مثبت با افراد ذینفع، تعریف فعالیت‌ها و تفکیک مسئولیت‌ها و ارزیابی عملکرد اشاره کرد.
 
رسالت کتابخانه
  1. تسهیل جستجو و دستیابی به منابع اطلاعات علمی
  2.  تهیه مجموعه‌ها و آرشیوهای تخصصی با توجه به نیاز دانشکده‌
  3. فراهم آوری فضای فیزیکی برای ارائه خدمات اطلاع‌رسانی و مطالعه کاربران
  4. ارائه خدمات مرجع (کمک به اطلاع‌یابی کاربران)

منابع کتابخانه
شامل کتب فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی، مجلات چاپی و الکترونیکی، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های تحقیقاتی، سی دی و فیلم‌های آموزشی می‌باشد.
 
کاربران کتابخانه
استفاده کنندگان کتابخانه­ دانشکده پیراپزشکی  دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان،  دستیاران و کادر آموزشی، کارکنان دانشگاه می­باشد.
 
شرایط امانت کتب
عضویت در کتابخانه
ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا کارت دانشجویی)
 
 
تعداد و مدت زمان امانت کتب:
با توجه به گستردگی دانشگاه علوم پزشکی و تنوع جامعه استفاده کننده از کتابخانه­ های دانشگاه، تعداد و مدت زمان امانت کتب در جدول زیر ارائه شده است که هر امانت گیرنده با توجه به موارد مندرج در جدول، موظف به رعایت آن می باشد.
 
ردیف امانت گیرنده تعداد کتب امانتی حداکثر زمان امانت (روز)
1 اعضای هیات علمی 7 20
3 دانشجویان پزشکی، دکترای حرفه ای، تخصصی و فلوشیپ، کارشناسی ارشد 5 15
4 دانشجویان مقاطع کارشناسی 4 15
5 کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی 2 15
تبصره (1): در صورت رزرو نبودن منابع کتابخانه اعم از چاپی و غیر چاپی مدت امانت تا 2 نوبت قابل تمدید می­باشد. همچنین کتاب­هایی که متقاضی کمی دارند و کتابهایی که تعداد نسخ آن زیاد است، بنا به صلاحدید مسئول امانت کتابخانه می­توانند بیش از زمان یاد شده نیز امانت داده شوند.
 تبصره (2): اعضای کتابخانه موظفند شخصا" مبادرت به امانت کتاب نمایند.
 تبصره (3): نسخه شماره یک از هر عنوان کتاب فقط در محل کتابخانه مورد استفاده قرار می­گیرد و امانت داده نمی شود.
تبصره (4):  در صورتی که کتابی دارای متقاضی زیاد بوده و تعداد نسخ آن محدود باشد، این کتاب به صورت رزرو در کتابخانه قرار خواهد گرفت و حداکثر به مدت 24 ساعت (بنا به تشخیص کتابدار مسئول بخش امانت) امانت داده خواهد شد.
 تبصره (5):کتابهایی که در لیست رزرو قرار دارند، مدت امانت آنها تمدید نمی شود و حداکثر به مدت 24 ساعت جهت تحویل به رزرو کننده در کتابخانه نگهداری می­شوند.
 تبصره (6):  اطلس­های آموزشی بنا به تشخیص کتابدار بخش امانت حداکثر به مدت یک شب امانت داده می­شود.
 تبصره (7):  کتاب­های مرجع (فرهنگ­ها، دایره المعارف­ها، کتب کمیاب، مجلات، پایان نامه­ ها ) به هیچ وجه جهت استفاده خارج از کتابخانه امانت داده نخواهد شد و استفاده کنندگان موظفند آنها را در جایگاه مربوطه در محل کتابخانه مطالعه نمایند.
 تبصره (8): کتب تک نسخه ای با صلاحدید مسئول امانت از پایان وقت اداری تا شروع وقت اداری روز بعد امانت داده می شود. 
تبصره (9): مدت امانت CD/DVD  های آموزشی موجود در کتابخانه 3 روز می باشد و  به صورت همزمان حداکثر 3 عدد CD/DVD امانت داده می­شود. همچنین مقررات امانت CD/DVD ها مانند کتب می­باشد.
 تبصره (10):  از آنجائیکه وجین منابع کتابخانه هر سال یکبار انجام خواهد شد، در زمان وجین بخش امانت کتابخانه ها فعال نمی باشد.
مفقود و آسیب­ دیدگی منابع
در صورت مفقود شدن کتاب، امانت گیرنده موظف است عین کتاب را خریداری و به کتابخانه باز گرداند.
در مورد کتاب یا کتاب­های چند جلدی (دوره­ای) چنانچه یک جلد مفقود شود و تهیه آن امکان­پذیر نباشد، امانت گیرنده موظف است به صورت دوره ای کتاب را تهیه و به کتابخانه ارائه دهد.
 چنانچه هر یک از منابع امانت گرفته شده مخدوش و تصاویری از آن بریده یا ناقص شود امانت گیرنده موظف است اصل آن یا آخرین ویرایش را تهیه و به کتابخانه تحویل نماید.
امانت گیرنده می­ بایست در اسرع وقت نسبت به جبران خسارت به نحو مقتضی اقدام نماید و تا حصول نتیجه، عضویت وی لغو و از امانت گرفتن منابع محروم خواهد بود.
 
خروج غیر قانونی کتاب
هرگاه فردی بدون رعایت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن منابع از کتابخانه نماید به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی و تا تعیین تکلیف از سوی کمیته، از کلیه خدمات کتابخانه محروم خواهد شد.
 
 منابعی که امانت داده نمی شوند
منابع مرجع و پایان­ نامه ها
 
شیوه نامه تحویل پایان­ نامه/ رساله به کتابخانه
  1. تحويل يك نسخه پايان­ نامه/ رساله چاپي و الكترونيكي با فرمت تعيين شده دانشگاه.
  2. فايل پاياننامه اولين صفحه تا آخرين صفحه(  طبق آيين نامه نحوه نگارش پايانامه به صورت يك فايل word ویک فایل pdf ( از همان فایل) تهيه شود به طوري كه شماره صفحات پايان­نامه چاپي و الكترونيكي دقيقاً با فهرست مندرجات هم خواني داشته باشد.
  3. توجه: رعایت کلیه الزامات ذکر شده فوق هنگام تحویل پایان­ نامه/ رساله ضروریست. در صورت عدم رعایت از تحويل پایان­ نامه و تایید فرم تسویه حساب معذوريم.
 
 
تسويه حساب
گروه اول : اعضاي هيأت علمي كه منتقل، بازنشسته، بازخريد و يا به مأموريت بيش از سه ماه اعزام مي­شوند، بايد فرم تسويه حساب با كتابخانه تكميل كرده و آن را بر حسب مورد، به امور اداري دانشگاه تحويل نمايند.
 گروه دوم: دانشجويان در پايان هر مقطع تحصيلي و نيز هنگام تغيير وضعيت تحصيلي، نظير انتقال، انصراف و يا نظاير آن بايد با كتابخانة تسويه حساب كرده و فرم مربوط را به اداره کل آموزش تحویل دهند.
گروه سوم : كاركنان رسمي و پيماني كه به سازمان ديگر منتقل يا بازنشسته یا بازخريد مي­شوند، بايد با كتابخانه تسويه حساب کرده و فرم مربوط را به كارگزيني دانشگاه تحويل دهند.
 
کتابدار بخش امانت در زمان تسویه­ حساب دانشجویان می­ بایست نام، نام خانوادگی، تاریخ تسویه­ حساب را  در فرم تسویه­ حساب درج نموده و با امضاء و مهر کتابخانه تایید نماید.
 
مقررات سالن مطالعه
به منظور حفظ جایگاه کتاب و کتابخانه، کلیه اعضا موظفند که در محیط کتابخانه موارد زیر را رعایت فرمایند:
  1. اجتناب از رفتارهای مغایر با اصول اسلامی و اخلاقی
  2. حفظ کامل سکوت و آرامش در کتابخانه (صحبت کردن با تلفن همراه در کتابخانه ممنوع می باشد).
  3. حفظ نظم و پاکیزگی کتابخانه
  4. رعایت احترام به کارکنان کتابخانه
  5. پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضا
  6. پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن مطالعه
 تبصره:  کتابخانه­ های دانشگاه هیچگونه تعهدی در قبال وسایل شخصی مراجعه­ کنندگان ندارند.


جهت مشاهده فایل PDF آیین نامه اینجا کلیک کنید.

 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1400
  • ساعت 08:42
  • توسط بهرام فرجی
  • تعداد بازدید : 166